gym1

مقدمه ورزش هوازی

درشروع ورزش هوازی مطالب زیر را به خاطر داشته باشید:

۱-قبل از انجام ورزش هوازی یا قدرتی(کار با وزنه) بدن را گرم کنید.گرم کردن بدن با انجام ورزش هوازی بمدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام شده و پس از آن باید به انجام حرکات کششی پرداخت . کششها را باید دست کم ۳۰ ثانیه نگاهداشت و پس از استراحت کوتاهی  ۴ بار تکرار کرد.

۲- پس از انجام ورزش هوازی یا قدرتی(کار با وزنه) بدن را سرد کنید. سرد کردن بدن با انجام ورزش هوازی با شدت پایین بمدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام شده و پس از آن باید به انجام حرکات کششی پرداخت .

۳- اهمیت سرد کردن بدن  کمتر از  گرم کردن نیست . سرد کردن بدن از افت ناگهانی فشار خون پیشگیری کرده و مانع از تجمع  خون در اندامها  و عضلات شده و با رساندن خون به مغز مانع بیهوشی ورزشکار میشود.چه بسیار ورزشکارانی که بدلیل بی توجهی به این اصل و ختم ناگهانی ورزش دچار سنکوپ شده و آسیب دیده اند.رعایت این اصل در بیماران فشار خونی که از داروهای کاهنده فشار خون استفاده میکنند از اهمیت بالاتری برخوردار است.

۴-بیمارانی که سابقه انجام فعالیت بدنی را ندارند  بتدریج  باید شدت ورزش خود را  بیفزایند و از انجام حرکاتی که سبب ایجاد درد در آنها میشود پرهیز کنند. درد علامت ایجاد آسیب  در بدن است.

۵-بیمارانی که خواهان انجام فعالیت با شدت بالا بوده و دارای  عوامل خطر ساز بیماریهای قلبی عروقی  هستند باید قبل ازانجام این فعالیتها تست ورزش انجام دهند و از سلامت قلبی عروقی خود اطمینان نسبی حاصل نمایند.

۶-بیماران مصروع  در صورت کنترل کافی بیماری میتوانند به ورزش بپردازند.این بیماران باید از انجام ورزشهای پرخطر  نظیر تیر اندازی ،سنگنوردی، اتومبیل رانی ، موتور سواری، چتر بازی، ورزشهای هوای پرهیزکرده و در هنگام سایر ورزشها نظیر شنا ،کوهپیمایی، دوچرخه سواری با همراه به انجام ورزش بپردازند.

۷-بیماران دیابتی تنها پس ازکنترل کافی قند خون به انجام ورزش بپردازند.در صورتیکه قند خون آنها بیش از ۳۰۰ و یا کمتر از ۱۰۰ باشد نباید ورزش نمایند. باید قند پایین را با خوردن مواد کربوهیدراتی به بالاتر از ۱۰۰ رساند و پس از اطمینان از همراه داشتن مواد کربوهیدراتی به انجام ورزش پرداخت. این بیماران باید علامت یا کارت شناسایی  گویای ابتلا به دیابت را با خود همراه داشته باشند و یا با همراه به ورزش بپردازند.

۸-هرگز در صورت وجود تب یا بیماری ناتوان کننده به انجام ورزش نپردازید. این حالت خطرات زیادی از جمله مرگ را به همراه دارد.

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*