TAICHI

ورزشهای عصبی عضلانی

ورزشهای عصبی عضلانی به عنوان بخشی از برنامه ورزشی سالمندانی که در معرض خطر افتادن قرار دارند ،توصیه می شود.تمرینات عصبی عضلانی  شامل تمرینات تعادلی،چابکی و حس عمقی (proprioceptive)  است. ورزشهایی نظیر تای چی(tai chi)،پیلاتیس(Pilates) و یوگا که در بر گیرنده تمرینات تعادلی و چابکی هستند ،به عنوان ورزشهای عصبی عضلانی شناخته شده و در کاهش خطر سقوط موثر بوده و بعنوان بخشی از برنامه جامع آمادگی جسمانی و پیشگیری از سقوط سالمندان توصیه می شود. گر چه انجام اینگونه تمرینات در حال حاضر بطور ویژه جهت سالمندان توصیه می شود،شواهدی وجود دارد که انجام اینگونه تمرینات ممکن است در پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی(ACL) در خانمهای جوان  موثر باشد.لذا علیرغم وجود تاثیر اثبات شده در سالمندانی که با خطر سقوط مکرر مواجهند و یا دچار اختلالات عملکردی هستند،این دسته از تمرینات احتمالا  برای تمامی بالغین و بویژه برای بالغینی که به ورزشهایی می پردازند که نیازمند تعادل و چابکی بالایی است،مفید  خواهد بود.

تمرینات عصبی عضلانی را باید دست کم ۲ تا ۳ بار در هفته انجام داد. وجود ناظر  در حین ورزش برای اکثر سالمندانی که یک برنامه ورزشی جدید را شروع می کنند ضروری است و این کار باید تا زمانی که فرد بتواند حرکات ورزشی را بدون خطر انجام دهد ،ادامه یابد.سالمندانی که در گروه کم خطر قرار دارند،می توانند بدون  نظارت ورزش کنند .این دسته از سالمندان باید دارای ظرفیت  عملکردی بالایی  باشند(توان قلبی عروقی بالایی داشته باشند) و بدون علامت بوده و حداکثریکی از عوامل خطر ذیل را داشته باشند.

۱.سن  مساوی یا بالای ۴۵ سال در آقایان و مساوی یا بالای  ۵۵  سال در خانمها

۲.سابقه فامیلی سکته قلبی ،عمل جراحی بای پس عروق قلب و یا مرگ ناگهانی در پدر یا برادر در سن کمتر از ۵۵ سال و یا در مادرو خواهر در سن کمتر از ۶۵ سال

۳.مصرف سیگار یا سابقه مصرف آن در ۶ ماه گذشته یا مواجه با دود سیگار دیگران بطور پیوسته

۴.سبک زندگی بی تحرک(عدم انجام  فعالیت بدنی با شدت متوسط  بمدت حداقل ۳۰ دقیقه  ،دستکم ۳ روز در هفته  در حداقل ۳ ماه گذشته)

۵.چاقی: شاخص توده بدن (که نتیجه تقسیم وزن به کیلوگرم تقسیم برمجذور قد به متر است) مساوی یا بیشتر از ۳۰ یا دور کمر بیش از ۱۰۲ سانتی متر  در آقایان و ۸۸ سانتی متر در خانمها. دور کمر با متر نواری ودر حالت ایستاده و با پاهای چسبیده به هم و  در حالت شل بودن شکم  اندازه گیری میشود  و عبارت است ازکمترین محیط تنه  در فاصله بین ناف  و   استخوان جناغ

۶.پرفشاری خون :فشار خون بیشینه ۱۴۰ میلیمتر جیوه یا بالاتر یا فشار خون کمینه ۹۰ میلیمتر جیوه یا بالاتر که دست کم در دو بار اندازه گیری  با فاصله تایید شده باشد و یا مصرف داروهای ضد فشار خون

۷.اختلالات چربی خون:کلسترول سرم ۲۰۰ میلی گرم  در دسی لیتر یا بالاتر و یا LDL  ۱۳۰ میلی گرم  در دسی لیتر  یا بالاتر و یا HDL کمتر از ۴۰ میلیگرم در دسی لیتر و یا مصرف داروهای  کاهنده چربی خون

۸.اختلالات قند خون: قند ناشتای ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر و یا قند دو ساعته ۱۴۰ میلیگرم در دسی لیتر یا بالاتر که حداقل در دو بار نمونه گیری جداگانه تایید شده باشد

در صورتی که HDL سرم،  ۶۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر باشد ، به عنوان یک عامل محافظت کننده عمل کرده و یکی از عوامل خطر زای ذکرشده را خنثی می کند.

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*