glotamin

گلوتامین و کاربردهای آن

گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه (بلوک ساختمان پروتئین) در بدن است. بدن گلوتامین را به اندازه کافی برای نیازهای خود می سازد، اما استرس های شدید، تمرینات ورزشی سنگین، آسیب و جراحت می تواند نیاز بدن(کمک به عملکرد روده، سیستم ایمنی بدن و دیگر فرایندهای ضروری در بدن به خصوص در زمان استرس) را به این نوع اسید آمینه افزایش دهد . بیشترین حجم انباشتگی و ساخت گلوتامین در عضلات و سپس ریه ها شکل می گیرد. بر اساس تحقیقات انجام شده، گلوتامین نقش بسیار مهمی در حفظ عضلات بازی کرده و به عبارت دیگر گلوتامین در افزایش حجم عضلات و در تشدید سنتز پروتئین در عضلات نقش دارد و خواص آنتی کاتابولیکی آن غیرقابل کتمان است. پس از عمل های جراحی و یا آسیب ها و جراحات، اندام ها به نیتروژن برای ترمیم نیاز دارند و حدود یک سوم از این نیتروژن، از گلوتامین تامین می گردد. گلوتامین برای از بین بردن آمونیاک اضافی (یک محصول زائد در بدن) از فاکتورهای مهم به شمار می رود. همچنین به عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند.

اگر بدن بیش از میزان تولید عضلات، گلوتامین مصرف نماید(به عنوان مثال، در زمان استرس)،  دچار آتروفی عضله می شود. تا به حال، زمان هایی را که به دلیل استرس دچار افت عضلات بودید فراموش نکرده اید، مصرف گلوتامین در این زمان ها می تواند به شما کمک شایانی کند. همچنین در افراد مبتلا به HIV / AIDS نیز این امر می تواند رخ دهد. مصرف مکمل گلوتامین ممکن است به این بیماران کمک نماید. از طرفی برخی از انواع شیمی درمانی هم می تواند سطح گلوتامین در بدن را کاهش دهد. مصرف گلوتامین برای کمک و جلوگیری از آسیب های مربوط به شیمی درمانی و برای حفظ زندگی بافت های نرم لازم است.

گلوتامین به حفاظت از پوشش دستگاه گوارش که آن را با نام مخاط می شناسیم کمک می کند. به همین دلیل، برخی پیشنهاد کرده اند که افرادی که دارای بیماری های التهابی روده (کولیت اولسراتیو و بیماری کرون) هستند ممکن است گلوتامین کافی نداشته باشند. با این حال،  آزمایشات بالینی نشان داده اند که مصرف مکمل گلوتامین نشانه های بیماری کرون را بهبود نمی بخشد و البته در این مورد تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

گلوتامین برای کسانی که در دوره های کات عضلانی هستند یا قصد کم کردن میزان چربی زاید در بدن خود را دارند و یا در رژیم های چربی سوزی به سر می برند و همین طور افرادی که قصد ریکاوری دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نکات مهم:

۱.در ورزشکاران به دلیل آسیب دیدگی، استرس و یا حتی پایین آمدن سطح سیستم ایمنی (ورزش های استقامتی مانند ماراتن) ، گلوتامین می تواند نقش بسیار مهمی را بازی کند. اما مصرف بی رویه گلوتامین نیز می تواند مشکل ساز باشد. به نظر می رسد گلوتامین در دوزهای تا ۱۴ گرم یا بالاتر در روز مفید باشد، اما باید در مورد دوز مصرف با یک متخصص مشورت شود.

۲.پودر گلوتامین را نباید با نوشیدنی های گرم استفاده کرد چرا که حرارت این اسید آمینه را از بین می برد. مکمل های گلوتامین نیز باید در یک محل خشک نگهداری شوند.

۳.افراد مبتلا به بیماری کلیوی، بیماری کبدی، یا سندرم ری(Reye) نباید گلوتامین مصرف کنند.

۴.افراد مسن به دلیل کاهش عملکرد مناسب کلیه ها باید از دوز های پایین تری از گلوتامین استفاده نمایند.

۵.گلوتامین با گلوتامات (گلوتامیک اسید)، منو سدیم گلوتامات، و گلوتن فرق دارد. گلوتامین علائم (سردرد، فشار صورت، خارش و یا سوزش) همراه با حساسیت به مونو سدیم گلوتامات ایجاد نمی کند. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، می توانند گلوتامین را بدون مشکل استفاده کنند. با این حال، برخی از مردم ممکن است به گلوتامین حساسیت داشته باشند که این مساله کاملا با حساسیت به گلوتن متفاوت است.

۶.مصرف گلوتامین قبل از خواب با در نظر گرفتن فاکتورهای دیگری مانند پایین بودن سطح قند خون می تواند در ترشح هورمون رشد موثر باشد.

مزایا:

۱.از بین برنده آمونیاک

۲.تقویت حافظه

۳.افزایش حجم عضلات

۴.جلوگیری از تخریب بافت عضلانی (آنتی کاتابولیک)

۵.ترمیم بافت عضلانی

۶.انتقال نیتروژن بین ارگان ها

۷.کمک به افزایش ترشح هورمون رشد

۸.تقویت سیستم ایمنی بدن

۹.تقویت سلول های مخاطی روده

۱۰.تنظیم سنتز و تجزیه پروتئین

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*